Hoe begin je aan zoekmachine marketing (SEO en SEA)?


SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO ga je de inhoud, links en techniek van een webpagina versterken zodat deze hoger scoort in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Naast het organisch versterken, kan je ook betalen om betere zichtbaarheid in de zoekresultaten te krijgen, d.m.v. adverteren via bvb. Google Adwords. Deze marketingtool wordt SEA of Search Engine Advertising genoemd.

Welke elementen zijn van groot belang om met je website gevonden te worden in de zoekmachines?

Er zijn verschillende elementen die invloed hebben op de zoekmachineprestaties van je website. Je kan heel wat optimaliseren om goed vindbaar te worden via Google. Maar pas op, je moet wel de juiste balans vinden, anders zorg je er misschien zelf onbewust voor dat je juist slechter vindbaar bent via Google.

De juiste zoekwoorden

Het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden – of keywords – voor je website is de eerste stap. Je onderzoekt hoe je doelgroep zoekt, wat ze zoeken en waar, wanneer en welke woorden ze gebruiken. Je kan hiervoor o.a. eens kijken bij Google suggesties (in de zoekbalk of onderaan de resultatenpagina).

Deze analyse levert een lijst van woorden waar je op kan gaan focussen. Maar het geeft ook inzicht in woorden waar je beter niet op focust. Probeer de lijst van keywords te rangschikken naar relevantie en per pagina. Ook kijken naar bezoekersverkeer, concurrentie en bvb. commerciële waarde van de keywords is relevant om te bepalen waar je op moet focussen. Tools zoals ‘Google keyword planner (in een betalend Google Ads account) helpen je hierbij op weg.

De selectie zoekwoorden moet op een juiste manier gebruikt worden op je website. Je kan ze gaan toepassen in: de paginatitel, de meta-dicriptie, de heading tags, in de tekst zelf natuurlijk, maar ook in de alt tags van je afbeeldingen. De zoekwoorden mogen ook niet te vaak voorkomen, of Google straft je daarvoor af. Het is ook belangrijk dat je niet elke pagina van je website gaat optimaliseren naar dezelfde keywords, want dan gaan je pagina’s te veel met elkaar concurreren (keyword cannibalization). Het gebruik van de juiste zoekwoorden in je teksten is dus van groot belang. Start daarom zeker met SEO bij de opstart van een nieuwe website.

Inkomende en uitgaande links

Je positie in Google kan beïnvloed worden door het aantal inkomende links naar je website en het aantal uitgaande links. De links moeten kwalitatief zijn en relevant voor de inhoud van je website, anders kan dit negatief zijn voor je positie. Aanwezigheid op social media heeft hierbij een sterke positieve invloed.

Vergeet ook niet om op je pagina’s te linken naar andere pagina’s van je website. Zo kan je verwijzen naar gerelateerde onderwerpen of je contactpagina bijvoorbeeld. Ook deze internal links helpen bij SEO.

Snelheid van de website

Het is voor een bezoeker op je website heel aangenaam als de website direct zichtbaar is. Alles wat de laadtijd van een pagina kan vertragen, kan nadelig zijn voor je positie in Google. Vermijd daarom zware afbeeldingen of zware video’s of check of je ze niet op een betere manier kan opladen.

Updaten van je website

Door de toenemende concurrentie en de snelheid waarmee Google zijn formule aanpast om goed te scoren in de zoekresultaten, blijft het organisch optimaliseren van je website een lopend proces. Het is belangrijk dat je geregeld je website aanvult of update met nieuwe, originele content.

Unieke, relevante inhoud

Door het optimaliseren van de zoekwoorden en structuur van de pagina, durf je al eens de focus te verliezen. Het belangrijkste blijft natuurlijk dat je relevante inhoud voorziet voor je bezoekers. En de kwaliteit van je teksten is ook zeer belangrijk om een goede positie te scoren in Google. Het is van groot belang dat je niet alleen de juiste zoekwoorden strategisch in je teksten verwerkt, maar dat er ook unieke en geen dubbele teksten of titels voorkomen. Verzorg dus zeker je teksten qua inhoud en leesbaarheid.

SEA

Heb je de SEO van je website onder de knie? Dan kan je proberen nog meer verkeer naar je website te leiden door betalende advertenties te plaatsen in de zoekmachines, bvb. via Google Adwords. Deze advertenties zijn aan een relevante webpagina van je website gelinkt. De advertentie wordt naast of boven de organische zoekresultaten geplaatst als er wordt gezocht op een woord dat aan de advertentie gekoppeld is.

Google kan ook de display-advertenties op andere websites plaatsen, gebaseerd op de inhoud van deze sites en hoe relevant ze zijn voor je advertentie. Je betaalt alleen als er wordt geklikt (cost per click) op een advertentie.

Er zijn verschillende redenen waarom je kiest voor Search Engine Advertising (SEA): om een zo groot mogelijk bereik te genereren, om zo veel mogelijk clicks te realiseren of om zo veel mogelijk conversies (informatieaanvragen, aanmeldingen, aankopen) te bereiken. Je doelstelling zal bepalend zijn voor je strategie.

Heb je hulp nodig om je website te optimaliseren, of twijfel je of SEA wel rendeert?
Sprengers helpt je graag verder met advies of een vrijblijvende offerte.