Waarop letten bij het bouwen of beoordelen van een website?


Bij het bouwen van een website zijn er verschillende belangrijke zaken waarmee je rekening moet houden. Door aandacht te besteden aan de juiste aspecten creëer je een effectief en waardevol instrument voor je bedrijf. In dit artikel stellen we de belangrijkste vragen die essentieel zijn om te beantwoorden als je een een succesvolle website wil opstellen.

Kan je (positief) antwoorden op volgende vragen? Dan ben je waarschijnlijk goed bezig. Als er hier en daar nog een goed antwoord ontbreekt, dan kan het interessant zijn om de je huidige website een opfrisbeurt te geven. Of je kan ook een nieuwe website opzetten om meteen van de start met alles rekening te houden.

Wat is het doel van de website?

Alles start met het bepalen van je doelstellingen. Je kan online kiezen uit pakweg 5 strategieën waarvoor de site kan dienen:

  1. Content gedreven: De website is voornamelijk opgezet om bezoekers op de website te informeren over een bepaald bedrijf, merk of dienst. Deze sites bevatten algemene bedrijfs-, product- en contactinformatie.
  2. E-commerce: De website heeft of is een webshop en verkoopt rechtstreeks producten of diensten online
  3. Lead-generatie: De website probeert zo veel mogelijk potentiële klanten en offertes te genereren
  4. Customer-service: De website is vooral klantgedreven en biedt informatie en antwoorden aan klanten.
  5. Branding: De website bestaat er vooral in om een merk (kan ook een bedrijf of dienst zijn) te versterken in zijn imago.

Zit je wat vast met het bepalen van jouw doelstellingen? We helpen je hier graag mee verder. Neem gerust contact op!

Vindt de bezoeker wat hij zoekt?

Wie zoekt die vindt, toch? Een bezoeker komt naar je website om iets te vinden, te doen of te krijgen. Jouw site heeft slechts enkele tellen om iemand ervan te overtuigen verder te surfen door de pagina’s. Zorg er dus voor dat je weet waarom iemand jouw website bezoekt en geef (herhaaldelijk) antwoord op die vraag of behoefte. Overtuig je bezoeker ook met referenties: pers, awards, klanten, cases,…

Daarnaast is het belangrijk dat je bezoeker ook makkelijk dat antwoord vindt. Je website moet dus gebruiksvriendelijk zijn en werken in verschillende browsers. Bezoekers, maar ook zoekmachines moeten op elk moment weten waar ze zich bevinden op de website.

Is de inhoud en look van de site relevant?

Relevante content is essentieel voor het succes van een website. Let bij het uitschrijven van teksten op de volgende eigenschappen:

    • Uniek: de inhoud moet op twee manieren uniek zijn: je mag niet zomaar teksten kopiëren of overnemen van andere bronnen. Maar je mag ook geen volledige teksten van andere pagina’s van je website zomaar herhalen.
      Ook zoekmachines zijn hier streng op.
    • Duidelijk en goed gestructureerd: zoals we hierboven al bespreken moet je bezoeker makkelijk antwoord vinden op zijn/haar vraag.
    • Interessant en bondig: te lange teksten worden moeilijk leesbaar en zijn minder gebruiksvriendelijk.
    • Correct: de juiste inhoud kan mensen aanzetten tot een aankoop, helpt je goed vindbaar te zijn in zoekmachines en relevante inhoud trekt links aan.

Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk goede teksten zijn die ook nog eens goed leesbaar zijn. Sterke tekstschrijvers zijn van onschatbare waarde.

Daarnaast moet je website qua look & feel aansluiten bij je doelgroep. De site moet er niet alleen mooi uit zien, maar ook in de smaak vallen bij de mensen die je wil bereiken. Bovendien draagt de visuele structuur en uitwerking bij aan de gebruiksvriendelijkheid van de pagina.

Word je gevonden in de zoekmachines?

De inhoud van je pagina’s moet leesbaar zijn door de zoekrobots. Er zijn heel wat technieken om je site organisch te optimaliseren voor zoekmachines. Deze optimalisatie wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. SEO is nog steeds één van de goedkoopste online manieren om aan bezoekers te komen en vormt daarmee een absolute basis bij de opbouw van een website. Het kiezen van de juiste zoektermen of keywords om je website te optimaliseren is één van de belangrijkste stappen in SEO.
Lees hier meer over SEO.

Als zoekmachines zoals Google je pagina’s niet kunnen bereiken of ontleden, dan zullen ze je site negeren en zal je geen goede rangschikking krijgen. Plaats geen tekst in je beelden zelf, en maak je code toegankelijk. Probeer zoveel mogelijk inkomende links van relevante sites te krijgen en je eigen pagina’s onderling te linken.

Hoe specifieker en relevanter de link, hoe beter voor je ranking in bijvoorbeeld Google.
Naast het organisch optimaliseren van je website, kan je ook betalen via Google Adwords voor extra zichtbaarheid op de zoekmachines. Dit wordt SEA (Search Engine Advertising) genoemd en is bij correct gebruik zijn investering dubbel en dik waard.

Boekt de website resultaat?

Een website kan een ontzettend succesvolle marketingtool zijn, en dus meten is weten. Het is daarom van groot belang dat je statistieken bijhoudt. Google Analytics is een gratis tool die perfect gebruikt kan worden om de effectiviteit te meten.

Bepaal op voorhand welke doelen je wilt bereiken en meet het resultaat. Achterhaal waar de bezoekers vandaan komen, wat ze precies op de site doen en waarom ze de site weer verlaten. Verkoop je via je website producten of diensten? Dan geven de analytics je ook inzicht in de flows en bronnen die je verkoop het sterkst ondersteunen.

Door regelmatige metingen kan je met de bezoekersstatistieken veranderingen waarnemen en waar nodig inhoud en uitstraling bijsturen.

Is de site up-to-date?

Als de inhoud van je webpagina’s niet regelmatig wordt aangepast en up-to-date is, zullen de bezoekers afhaken en zoekmachines je lager ranken. Het is heel eenvoudig om zelf een site interessant en levendig te houden met een Content Management Systeem (CMS). Dit kan je doen door regelmatig blogs of nieuws te posten, of je pagina’s aan te passen om de paar maanden.

Daarnaast is ook de techniek niet onbelangrijk. Webtechnologie evolueert immers zo snel, dat een website na een paar jaar niet meer meekan met de meest hedendaagse normen. We zien zo bijvoorbeeld nog steeds heel wat websites die niet geoptimaliseerd zijn voor tablets en smartphones.

Het is dus niet te onderschatten wat er allemaal bij komt kijken om een website succesvol op te bouwen.

Heb je bovenstaande vragen positief kunnen beantwoorden? Proficiat, dan is je site waarschijnlijk zijn investering waard.

Heb je toch nog hulp nodig of vragen bij je huidige site of wil je een nieuwe bouwen? Vraag ons alvast om advies om je te helpen bij het uitbouwen van je website tot een succesvolle marketingtool.