Hoe een schitterend idee zijn weg vond naar een schalkse branding
Hannes en Bart werkten al jaren in de wondere IT-wereld, met een duidelijke focus op data. Op missie bij diverse klanten stelden ze steeds vaker een communicatiebreuk vast tussen de IT-afdelingen en de andere afdelingen binnen de bedrijven. En dat kwam de efficiëntie noch de resultaten ten goede.
De data-specialisten sloegen de handen in elkaar, en startten met Datatune. Vervolgens zochten en vonden ze een manier om beide werelden dichter bij elkaar te brengen.
In Sprengers vonden ze de juiste partner om die vernieuwende visie uit te puren tot een krachtige story, dito huisstijl en bijbehorende website.
Gat in markt vakkundig gedicht met duidelijke story
Een naam voor de nieuwe service had de klant al bedacht. Een businessplan was ook al uitgeschreven. Na een grondige analyse van dit plan en uitgebreide workshops werd de Why/How/What gedefinieerd en de story vastgelegd. De essentie van de story werd meegenomen in de baseline: ‘uniting people around data’. Een baseline die het unieke aanbod van Datatune scherp stelt.
Bij de verdere uitwerking van alle communicatie elementen, te beginnen met het logo en de huisstijl, vormde de story de toetssteen. Zo werd alles voorbereid om de markt op een eenduidige en steeds herkenbare manier te veroveren.
Actueel design en een vlotte huisstijl brengen een positieve boodschap
Nu de story er stond konden we aan de slag om die te vertalen in een stijl die hier volledig op aansloot. We stelden de klant verschillende moodboards voor. Deze visuele collages hielpen om de juiste sfeer op te roepen.
De keuze viel op een kleurrijke stijl met ronde vormen, die helemaal afgestemd was op de boodschap: “het verenigen van mensen die met data werken, de scherpe kantjes er af halen en zorgen voor een positieve vibe in alle afdelingen door betere en vlottere samenwerking”.
Het gekozen moodboard gaf ons de basis om in de volgende stap passende kleuren, vormen en lettertypes samen te brengen tot verschillende logo voorstellen. Daaruit distilleerden we een duidelijk, helder logo met een eenvoudig maar sterk symbool, met een knipoog naar geluidsgolven.
Fotografie en beeldselectie in lijn met de strategie
De positieve boodschap lieten we ook terugkomen in de keuze van de beelden. We kozen voor fotografie waarbij glimlachende mensen, met veel vertrouwen, recht in de lens kijken. Ook qua kledingkeuze opteerden we er voor om deze te laten aansluiten op de gekozen huisstijlkleuren en te gaan voor een eerder nonchalante stijl.
De foto’s werden verwerkt in de website waar ook de kleurvlakken een duidelijke referentie naar de huisstijl vormen.
Nog meer cases