datatune logo

Hoe een schitterend idee zijn weg vond naar een schalkse branding

Hannes en Bart werkten al jaren in de wondere IT-wereld, met een duidelijke focus op data. Bij diverse klanten stelden ze steeds vaker een communicatiebreuk vast tussen de IT-afdelingen en de andere afdelingen binnen de bedrijven. En dat kwam de efficiëntie noch de resultaten ten goede.

Dus sloegen de data-specialisten de handen in elkaar, en startten met Datatune. Vervolgens zochten en vonden ze een manier om beide werelden dichter bij elkaar te brengen. In Sprengers vonden ze de juiste partner om die vernieuwende visie uit te puren tot een krachtige story. Ook de huisstijl en bijbehorende website namen we voor onze rekening.

datatune fotografie Hannes Bart

Gat in markt vakkundig gedicht met duidelijke story

Een naam voor de nieuwe service had de klant al bedacht. Een businessplan was ook al uitgeschreven. Na een grondige analyse van dit plan en uitgebreide workshops werd de Why/How/What gedefinieerd en de story vastgelegd. De essentie van de story werd meegenomen in de baseline: ‘uniting people around data’. Een baseline die het unieke aanbod van Datatune scherp stelt.

Bij de uitwerking van alle communicatie-elementen, te beginnen met het logo en de huisstijl, vormde de story de toetssteen. Zo werd alles voorbereid om de markt op een eenduidige en steeds herkenbare manier te veroveren.

datatune moodboard vorm en kleur
datatune logo concepten

Actueel design en een vlotte huisstijl brengen een positieve boodschap

Nu de story klaar was, konden we die gaan vertalen in een stijl die hier volledig op aansloot. We stelden de klant verschillende moodboards voor. Deze visuele collages hielpen om de juiste sfeer op te roepen.

De keuze viel op een kleurrijke stijl met ronde vormen, die helemaal afgestemd was op de boodschap: “het verenigen van mensen die met data werken, de scherpe kantjes er af halen en zorgen voor een positieve vibe in alle afdelingen door betere en vlottere samenwerking”.

Het moodboard vormde de basis om passende kleuren, vormen en lettertypes samen te brengen tot verschillende logovoorstellen. Daaruit distilleerden we een duidelijk, helder logo met een eenvoudig maar sterk symbool, met een knipoog naar geluidsgolven.

datatune
datatune huisstijlgids

Fotografie en beeldselectie in lijn met de strategie

De positieve boodschap lieten we ook terugkomen in de keuze van de beelden. We kozen voor fotografie waarbij glimlachende mensen, met veel vertrouwen, recht in de lens kijken. De kleding stemden we af op de gekozen huisstijlkleuren, en straalde een eerder nonchalante stijl uit.

De foto’s kregen een plaats op de website waar ook de kleurvlakken een duidelijke referentie naar de huisstijl vormen.

datatune fotocollage vierkant
datatune website

Nog meer cases

Nieuwe branding en contentstrategie voor Kurma

Kurma - nieuwe branding in setting

OhmIQ – Branding zo helder als water

OhmIQ Branding Labels

Astellas Promotiecampagne voor stripverhaal

Astellas AML campagne visual x

Jeugdige huisstijl voor Gekkoo

gekkoo logo en iconen