Astellas AML campagne stripverhaal v

Strips voor patiënten én artsen in de kijker

Astellas Pharma is een van de twintig grootste farmaceutische bedrijven wereldwijd. Al enkele jaren werkt het bedrijf met Striptekenaargezocht.be – een dochterbedrijf van Sprengers – stripverhalen uit, bedoeld om patiënten te informeren over hun ziekte, transplantatie en behandelingstraject. Met die stripverhalen wil Astellas vragen beantwoorden van patiënten en hun omgeving en hun angsten wegnemen.

Astellas cover stripverhaal AML

Om het laatste nieuwe stripverhaal over Acute myeloïde leukemie (AML) in de kijker te zetten, deed Astellas beroep op Sprengers. Het bedrijf wilde met de campagne hematologen overtuigen om de stripverhalen (gratis) aan te vragen en uit te delen aan patiënten.

Onze aanpak

In de eerste plaats onderzochten we welke mogelijke kanalen en tools we konden inzetten om te communiceren over het AML-stripverhaal. We kozen voor een gedifferentieerde aanpak, waarin zowel digitale en geprinte advertenties als banners werden ingezet.

In een volgende fase bedachten we een aantrekkelijke titel voor het stripverhaal. Aansluitend daarop ontwikkelden we een logo in drie talen, bedoeld om te gebruiken op alle promotiematerialen.

Astellas logo ontwerp

Daarna volgde een heldere advertentie voor de landingspagina en voor de vaktijdschriften. De tekst van de advertentie vormde de basis voor alle andere communicatie:

  • Een gepersonaliseerde brief aan hematologen, waarbij we het evenwicht bewaakten tussen een mooie opvallende, maar niet té commerciële boodschap.
    Op de omslag trokken de personages uit het stripverhaal onmiddellijk aandacht, om meteen op te vallen tussen alle andere post.
  • Een flyer in tweeluik – zowel in het Nederlands als in het Frans.
  • Rollup-banners, digitale banners, een pop-up-beursstand en een presentatie om op beurzen te tonen.

Het resultaat...

Bij de ontwikkeling van alle communicatiematerialen hielden we nauwgezet in de gaten dat we de regelgeving respecteerden. Zelfs in de medische en farmaceutische sector kunnen we via storytelling, mooie vormgeving én een opvallende manier van communiceren een complex (medisch) verhaal op een aantrekkelijke en effectieve manier brengen.

Nog meer cases

Buvetex rebranding

buvetex agenda huisstijl

Datatune huisstijl en lancering

datatune logo

Nieuwe branding en contentstrategie voor Kurma

Kurma - nieuwe branding in setting

Rebranding Bedtime

Bedtime naamkaart