Beamm: Branding in de schijnwerpers
Beamm is een uitgebreid online open-access simulatiemodel voor belastingen en uitkeringen – het kernproject van het CAPE (Center for Applied Public Economics) van de UCLouvain Saint-Louis – Bruxelles. Een digitale toverstaf voor fiscaal beleid, om het makkelijker te zeggen. En om dat Beamm-project te lanceren, deed CAPE een beroep op de expertise van Sprengers.
Sinds 2018 onderzoekt CAPE overheidsfinanciën en focust het zich op thema’s als arbeidsmarktbeleid, milieu, mobiliteit en sociaaleconomische ongelijkheid. Op de website van Beamm simuleer en analyseer je op een eenvoudige manier een gedetailleerde fiscale of sociale beleidshervorming én krijg je via een fictieve en representatieve steekproef zicht op de impact ervan op de bevolking. Beamm werd voor het eerst uitgerold in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, als simulatiemodel voor belastingen en uitkeringen.
Nood aan branding en UI/UX
Geen simpele materie en daarom ook een grote nood aan een goede branding. En omdat het Beamm.brussels eenvoudig in gebruik moet zijn, was ook het design van de website – met een sterk UX/UI-design – en van documenten en drukwerk erg belangrijk.
Spek voor onze bek, dus!
Heldere huisstijl, duidelijke website
Na een reeks verhelderende meetings kozen we samen met CAPE voor een uitgebreide branding. Ons creatief team toverde een reeks moodboards en logo-ontwerpen op tafel, waarna we de meest sprekende piste technisch verfijnden. De kleurenpaletten, lettertypes, grafische elementen en logovarianten legden we vast in een uitgebreide huisstijlgids met duidelijke richtlijnen.
Voor de website werd niets aan het toeval overgelaten. Onze UI/UX-experts tekenden wireframes uit, volgens een duidelijke en gebruiksvriendelijke structuur en navigatie. De homepage en een tiental subpagina’s kregen zo een herkenbare stijl en werden op een gebruiksvriendelijke manier vormgegeven. Ons team stond ook in voor de grafische begeleiding van de developers tijdens het bouwen van de site, en zorgde voor een naadloze integratie van grafieken, iconen en andere visuele snufjes.
Grafisch goed
Van folders tot roll-upbanners, van T-shirts tot e-mail templates, en van social-mediabeelden tot online banners: onze designers zorgden ervoor dat elke communicatievorm van Beamm even stijlvol als functioneel was.
In januari werd Beamm.brussels voorgesteld aan de academische wereld, politiek en pers. Met succes: de frisse huisstijl en heldere communicatie sloegen aan. Het succes van de lancering maakte zelfs de weg vrij voor extra Europese fondsen, waardoor de toekomst van Beamm verzekerd is.
Nog meer cases